«دودکش ۲»؛ سرحال، با طراوت و بی ادعا، بدون قمپز!
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۷۸۰۱
به گزارش خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،«دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی، دقیقاً از ناحیه همان نقاط قوتی که واجدشان است مورد استقبال قرار گرفته که حلقه مفقوده برخی کمدیهای لوکس و پرطمطراق است. اینکه حرف دل مردم و دغدغههای روزمره شان را بدون لغز، قمپز و قپی از زبان کاراکترهایی بی غل و غش و خودمانی طرح میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میداند زورگوییهای بامزه فیروز مشتاق (هومن برق نورد) در قبال اعضای خانواده و کل کلهای مدام با نصرت (بهنام تشکر) و داد و فریادهای گاه و بیگاهش، نه از سر بدجنسی که از سر مسئولیت پذیری، عادت، رفاقت و البته روحیه طنازانه اش است. در همین قسمتهای اخیر فیروز در دیالوگی بعد از بیرون کردن تلویحی برادرش بهروز از خانه، به همسر خود گفت که نمیتواند یک ساعت بدون بهروز سر کند و همچون کودکان به گریه افتاد!
تصویر این جنس از مناسبات دوستان و انسانی، ورای جدالهای هر از گاه خانوادگی در جامعه خشونت زده و عبوس امروز در لفافه به نوعی ترویج مهر و عطوفت است و پرهیز از مجادلات خشن و افراطی.
پیام «دودکش ۲»، اصولاً در همین سیاق از معاشرتها و خلق و خوهای انسانی مستتر است. پیامی که لزوماً متکی به قصه نیز نیست و کاراکترهایش را با گنجاندن در موقعیتهای متفاوت، میسنجد و رفتار آنان را با یکدیگر دستمایه کمدی قرار میدهد. در این شیوه از کمدی کاراکترها بحران و بزنگاهها را نه به شکل آثار درام، بلکه با ظرافت و فانتزی خفیفی از سر میگذرانند و در نهایت به ثبات میرسند و آرام میگیرند.
دیوید مک کوئین در کتاب «راهنمای شناخت تلویزیون» (نشر اداره کل پژوهشهای سیما.۱۳۸۵) درباره کمدی موقعیت مینویسد: «کمدی موقعیت همچون سریالهای دیگر از ساختار روایی کلاسیکی استفاده میکند که مستلزم به هم ریختن موقعیتی ثابت و حل مشکل در پایان داستان با بازگشت به موقعیت اولیه است... هستههای مرکزی کمدی موقعیت پیرامون آشناسازی مجدد موقعیتی تکراری، به صورت آشفتگیها و قانون شکنیهای مختلف، تکرار و تعبیر میشوند».
درست نظیر آنچه در «دودکش ۲» شاهدش هستیم. موقعیتهایی بغرنج مانند دستور توقیف ماشینها و هدایتشان به مقر پلیس، تأمین مبلغ جریمه و خلافی ماشین ها، سرقت گوشی نصرت و بازپس گیری آن، قضه تحویل قالیهای زنی که فوت کرده و دعوا با وراث و. همه و همه در بستری کمدی و بدون تشویش و آزار ذهنی مخاطب روایت میشوند و به نتیجه میرسند. «دودکش ۲» به تأسی از قوانین ژانری در موقعیتهای کمدی که خلق میکند، با بیننده طی میکند که فلان کاراکتر یا اتمسفر در نهایت بدون افتادن به ورطه تراژدی ره به سلامت خواهد برد و تنش بیهوده نمیسازد. برزو نیک نژاد، کارگردان سریال نیز با درک درست همین فضا تلاش کرده بدون پیچیده نمایی و اغراقهای نالازم، در مقام ناظری بی طرف و سرراست عمل کند و دست به خودنمایی نزند.
اصولاً کارکرد سریالهایی کمدی مثل «دودکش ۲» در رفع اضطراب و نگرانی از اجتماع و تزریق امیدواری و دوستی است که اتفاقاً جامعه امروز ایران بشدت به آن نیازمند است و تلویزیون با پخش این دست از آثار به احیا و ترویج آن کمک شایانی میکند.
مفاهیمی نظیر شکرگذاری سر سفره، حمایت از بنیان خانواده، قناعت با تفکر و یا احترام به بزرگتران، بخوبی در لایههای زیرین «دودکش ۲» جاگذاری شده اند؛ بدون آنکه لحظهای سفارشی یا شعاری به نظر برسند و دافعه ایجاد کنند.
رسانه ملی به نظر با نگاه به همین نکتههای ریز و درشت به استقبال سری جدید سریال «دودکش» رفته است. انتشار اخبار اخیر درباره رضایتمندی بالای مخاطبان از این مجموعه نیز ثابت میکند که مدیران تلویزیون با موقعیت سنجی صحیح و بررسی دقیق مطالبات مردم از این رسانه، به درستی «دودکش ۲» را به عنوان خوراک آنتن در شبهای گرم تابستان آماده کرده اند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: دودکش سریال تلویزیونی دودکش ۲
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگراها با هم به صدا در آمده است
جعفر قادری اظهار داشت: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
به گزارش نمایندگان، وی افزود: غزه ویترینی است از تمام ادعاهایی که غرب و آمریکا مطرح کرده است. ما سالها نیاز بود که آنها ماهیت خود را آشکار کنند و به شکلی نشان دهند که ادعاهایشان غیر واقعی و پوچ است.
وی در ادامه گفت: ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب کاملاً غلط از آب درآمد و و تمام شعارهایی که مطرح میکردند همه دروغ بودند و نادرستی ادعاهای آنها برای جهان روشن شد.
قادری اضافه کرد: حال که طبل رسوایی غرب و غربگراها هر دو باهم به صدا درآمده، وقت آن رسیده که بسیاری از مدافعان غرب و همه آنهایی که چشمان خود را بر حق بستند، روزه سکوت خود را بشکنند و نسبت به این آزادی خواهی واکنش نشان دهند؛ چرا که این فریاد جهانی شده و قابل کتمان نیست.
وی اضافه کرد: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید افزود: اثبات شد که دولتمردان غربی و آمریکا نه به حقوق بشر اعتقادی دارند نه به اصطلاح برابری بها دادهاند نه به کشورهای دیگر. زیرا در عین حال که بیشترین منافعشان از کشورهای عربی و مسلمان است، اما بیشترین لطمه و ضربه را به مسلمانان و کشورهای عربی میزنند.
وی ادامه داد: آمریکا و غربیها نه برای رفاقت و دوستی با کشورهای دیگر احترام قائل هستند نه پایبند به شعارهای دروغین خود میمانند.
قادری گفت: آمریکا از دوستی با عربها میگوید، ولی بیشترین جرم و جنایت را در حق عربها انجام دادهاند و به هیچی پایبند نیستند.
وی گفت: در نظام لیبرال دموکراسی سرکوب دیدگاههای مخالف و آزادی بیان و دانشجو و همه اینها نشان داد که اینها ادعاهایی دروغین بیشتر نیست و برخوردی هم که الان با دانشجویان خود انجام میدهند به صورت کلی ناقض بحث آزادی اندیشه و کرسیهای آزاد اندیشی است که دولتمردان غربی از آن دم میزنند.
وی با بیان اینکه در فرهنگ لیبرال دموکراسی ادعاهای آزاد اندیشی جایگاهی ندارند. ارزشها و باورهای حاکم برای نظام به گونهایست که کشورهای دیگر را ترغیب میکند که به سمت این نظام حرکت کنند که با این سرکوبها نشان دادند آنچه ادعا دارند کاملاً دروغ است و این برای جهان به اثبات رسید.
وی اضافه کرد: دولتمردان نظام لیبرال دموکراسی نشان دادند که آنها ابزارها را برای مطامع و اهداف خود استفاده میکنند و هر جا منافع آنها اقتضا کند تمام ارزشهای بشری را زیر پا میگذارند و فرد و جریان و ملتی که سد راهشان شود با آن برخورد میکنند.