بدرقه سریال پربیننده شبکه یک با چند توصیه
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۵۴۴۸۴
پخش سریال کمدی «دودکش ۲» در حالی در شبکه یک سیما به پایان رسید که صحبتهای مخاطبان و منتقدان درباره آن نشان از گوناگونی و تنوع گسترده نظرات دارد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پخش سریال کمدی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی در حالی به تازگی در شبکه یک سیما به پایان رسید که صحبتهای مخاطبان و منتقدان درباره آن نشان از گوناگونی و تنوع گسترده نظرات دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع با احترام به مطالبههای زیادی که برای ساخت سری بعدی «دودکش» وجود دارد، در این مطلب تلاش کردیم با اشاره به نقاط قوت سریال، پیشنهادهایی برای بهتر شدن آن و بسترسازی برای باقی ماندن آن به عنوان برندی قابل اطمینان و جذاب را مطرح کنیم. کاراکترهای «دودکش ۲» به مثابه سرمایهای خوب
آنچه همواره در سیر شخصیت پردازی Characterization در درام مورد توجه بوده، این است که شخصیتها به مثابه ستونهایی قابل اتکا که گاه باید جور خط قصههای کمرنگ را نیز متحمل شوند، باید ابتدا با مهارت توسط نویسنده پرداخته شوند و روند هویت مندی و تولد را طی کنند. در مرحله بعد کارگردان این شخصیتها را باید با هوشمندی ورز داده و سر و شکل شان را متصور شود تا به بازیگران انتقال دهد و در نهایت باید بازیگران با درک درست از شخصیت و برقراری ارتباط با او نقش خود را خلق کنند.
در سری دوم مجموعه «دودکش»، برزو نیک نژاد در مقام نویسنده و کارگردان این فرصت را داشته تا دو مرحله نخست را به موازات یکدیگر طی کند. در ادامه انتخاب درست بازیگران سبب شده تا ما در «دودکش» شاهد آدمهایی صیقل خورده و از جنس همین مردم باشیم.
مثلاً فیروز مشتاق (هومن برق نورد) میتواند پدر یا برادر بزرگتر خیلی از ما یا اطرافیانمان باشد. او با تمام لغز خوانی و قمپز در کردنهایش، یک آدم قابل شناسایی و درک و البته همدلی برانگیز است. فیروز در مرحله خلق به مدد دانستههای نویسنده و ظرفیتهای کمدی، شخصیتی شده که در عین ذات خوب، ویترینی گاه پرآشوب، مملو از غرولند و پر از به قول خودش «اولدورم بولدورم» دارد! با این وصف او همچنان و بی اغراق محبوبترین و دلنشینترین کاراکتر «دودکش ۲» است. جالب آنکه نویسندگان در سری جدید تلاش کرده بودند برای این کاراکتر، تکیه کلامهای بیشتری بنویسند و چلنج بیشتری میان او و دیگر کاراکترها ایجاد کنند.
فیروز به عنوان قهرمان «دودکش ۲» همچنان فردی در دسترس است که تماشاگر او را میفهمد. حتی اگر تصمیم بگیرد از طریق پیجر بیمارستان با پسرش صحبت کند یا مدام توی ذوق بهروز (امیرحسین رستمی)، برادر خرابکارش بزند! تماشاگر به او حق بدهد یا خیر، ولی در نهایت با او همدردی میکند و ارتباط میگیرد. این مسئله درباره دیگر کاراکترهای سریال نیز صدق میکند.
با این وجود، اما «دودکش ۲» در زمینه افزودن کاراکترهای جذاب جدید گرفتار نقصان بود. هرچند در این سری گندم گماسایی (با بازی الهام اخوان) به جمع دیگر شخصیتهای آشنا دعوت شد و حضورش در رویارویی با خانواده مشتاق و به ویژه بهروز داستانکهایی را رقم زد، اما مشخصاً کافی نبود. حتی شرکت دادن موقتی کاراکترهای گذری مثل فرزند زن متوفی که فرشهایش را برای شست و شو به قالیشویی قصه سپرده بود یا حتی دوست بهروز، به جهت پرداخت دم دستی و خودداری از بسط در روایت، دردی را از این مشکل دوا نکرد.
حال آنکه در سری سازیها کاراکترهای جدید با قرار گرفتن در معیت شخصیتهای اصلی، هم به پرورش بهتر آنان کمک میکنند و هم برای خود هویت مستقل و چه بسا قابل امتداد میسازند. ضمن اینکه در «دودکش ۲» کاراکترهای عفت سوزنچیان (سیما تیرانداز) و یا افروز مشتاق (نگار عابدی) همچنان امکان بازطراحی و پروراندن بیشتری داشتند. نکاتی که میتوانند در سری بعدی سریال مورد التفات جدی قرار بگیرند.
ظاهراً بعد از تماشای سه «دودکش» باید این واقعیت را بپذیریم که فیلمنامه این سریال فقط و فقط دست شخص نیک نژاد را میبوسد و بس! توفیق فراوان «دودکش ۱» -که نیک نژاد را در مقام نویسنده در خدمت داشت-، شکست «پادری» به عنوان اسپین آف این سریال-که کورش نریمانی را جایگزین نیک نژاد نویسنده کرد - و کاستیهایی که در فیلمنامه سری آخر به چشم میخورد-چون تلویزیون برای پخش سریال سازندگان را در محدودیت زمانی قرار داد تا بخش عمدهای از فرصت نیک نژاد صرف کارگردانی شود-، ثابت میکند فقط نیک نژاد است که باید شش دانگ حواسش به فیلمنامه باشد تا کار چفت و بست خوبی بیابد.
دیوید مک کوئین در کتاب «راهنمای شناخت تلویزیون» (نشر اداره کل پژوهشهای سیما- ۱۳۸۴) مینویسد: «خانه و کار مضمونهایی متداولند و اغلب مردم قادر به درک طنزی هستند که از اختلاف میان افرادی به وجود میآید که مجبور به زندگی یا کار با یکدیگرند. تضاد ارزشها، هویتها و سبکهای زندگی در قلب کمدی است و هرچه این تضاد شدیدتر باشد، خندهها بلندتر خواهد شد!».
نیک نژاد در مقام نویسنده دقیقاً با درک این فرمول مهم در کمدی، «دودکش» را به قول فیروز مشتاق «به منصه ظهور!» رسانده است. بر همین اساس ضرورت دارد که حتی اگر مقرر میشود نویسندگانی در کنار او به عنوان طراح اصلی جای بگیرند، بر ذهنیات او و تلقی اش از دودکش و آدمهایش آگاه باشند. این آگاهی و وقوف میتواند فیلمنامه «دودکش» را رنگ و جلای زیبایی ببخشد.
«دودکش ۳» هم میتواند با لحاظ کردن این بدیهیات با اهمیت جریان یابد تا برند محبوب تلویزیون در ریل گذاری صحیح، تا سالها آنتن تلویزیون را رونق ببخشد و خنده بسازد!
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال تلویزیونی سریال دودکش کاراکتر ها نیک نژاد شخصیت ها دودکش ۲
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رخنه، آقای قاضی وبدل در آستانه پخش
رخنه به شبکه یک
با پایان یافتن پخش سریال نونخ ۵، قسمت آخر آن تکرار شد و همچنین پشتصحنه این سریال پرطرفدار روی آنتن رفت. به این ترتیب مخاطبان شبکه یک سیما منتظر اطلاعات تازه درباره سریال بعدی شبکه هستند. با پیگیری خبرنگار جامجم، مشخص شد که سریال رخنه به تهیهکنندگی مهدی شفیعی به جای نونخ پخش خواهد شد. این سریال از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت روایت خود را برای بینندگان به تصویر میکشد. سریال رخنه تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان تولید شده است. کارگردانی سریال تا جایی با علی غفاری بود که پیش از این آثاری مثل سریال بچه مهندس را ساخته است. البته بخش اعظم سریال رخنه را حمیدرضا لوافی کارگردانی کرده است که پیش از این سریال شهباز را ساخته بود. مهدی شفیعی، تهیهکننده رخنه درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال رخنه که در ۳۰ قسمت تولید شده، مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبهرو میشود. شفیعی در ادامه بیان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربر میگیرد. این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی بهویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.دررخنه بازیگرانی نظیر نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی حضور دارند. دیگر عوامل مجموعه رخنه، مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام دادهاند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است. سریال رخنه از ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت۲۲و ۱۵دقیقه از آنتن شبکه یک سیما پخش میشود. به گفته تهیهکننده نادر فلاح و رامتین خداپناهی بازیگران نقش اصلی این سریال هستند.حضور آقای قاضی در شبکه ۲
سریال «آقای قاضی» پیش از این با ساختاری متفاوت روی آنتن شبکه دو سیما رفت. سجاد مهرگان کارگردان این اثر است و تهیهکننده فصل اول نیز احمد شفیعی بود. با وجه به پرمخاطب شدن این سریال، مجموعه گفته شده بازپخشهایی هم داشت. حالا فصل دوم مجموعه آقای قاضی با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» تولید گروه نمایشی مرکز سیمرغ روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. احتمالا زمان پخش این سریال از پایان همین هفته خواهد بود و پنجشبنهها و جمعهها روی آنتن میرود. در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است. تهیهکنندگی را هم سیدحسام حسینی برعهده دارد.درفصل اول مجموعه آقای قاضی با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین ازجمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود. طبق پیگیریهای خبرنگار جامجم در قسمت اول سریال به خاطر اتفاقی که برای آقای قاضی با بازی بهزاد خلج رخ میدهد، مخاطبان غافلگیر و جذب خواهند شد. میثم مهدویراد مجری طرح، داوود محمدی مدیر فیلمبرداری، محسن نصراللهی طراح صحنه و حسین نشاطی تدوینگر این سریال تازه است.
فن بدل به اژدها
سریال جدید دیگری که از آن بهعنوان جایگزین سریال «هفت سر اژدها» نام برده میشود، «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی است. این سریال کمدی را رضا نصیری شهرضایی تهیه کرده است و در آن بازیگرانی نظیر شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، پریسا مقتدی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری،ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی وابوالفضل رجبی به ایفای نقش پرداختهاند. سریال بدل هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند.تهیهکننده این سریال به جامجم بیان کرده بود که «بدل» از جنس آثار قبلی مسعودی است و از کمدی موقعیت و کلامی بهره برده است.