آیا تلویزیون دوباره «دودکش» میسازد؟
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۳۵۰۴۲
در روزِ غیبت برزو نیکنژاد به دودکش۲ و اتفاقاتش پرداخته شد اما آیا پایانبندی ناقصِ سریال و صحبتهای نگار عابدی، مبنی بر آن است که این سریال سری بعدی دارد یا خیر. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم، مجتبی برزگر:
در قسمتِ شب گذشته "سریالیست" در کنار همه اتفاقاتش، به سریال "دودکش2" پرداخته شد اما برزو نیکنژاد کارگردان و طراحِ سریال نتوانست خودش را به برنامه برساند و نگار عابدی و الهام اخوان درباره نقشهای خودشان و این سریال صحبت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید مهمترین بخشِ این صحبتها علاوه بر شرایط سخت کرونایی کار، راکوردی که باید بعد از 8 سال دوباره نگه داشته میشد، بازخوردها و انتظارات مردم، پایانبندی باشد که مخاطب منتظر سری بعدی این مجموعه تلویزیونی باشد یا خیر. پاسخِ این سؤال را تلویحاً نگار عابدی داد که «احتمال ساخته شدن این سریال در سری بعدی وجود دارد و در عین حال، معلوم هم نیست این اتفاق بیفتد یا خیر. اما همیشه ادامه ساختِ چنین مجموعههایی در فصلهای بعدی خواست مخاطب بوده و هست.»
اما چرا با وجودِ حمایتها و دفاعیاتِ نگار عابدی و الهام اخوان از این سریال، "دودکش2" نتوانست موفقیتهای گذشتهاش را تکرار کند. اولاً برخلاف صحبتهای نگار عابدی در برنامه "سریالیست" این سریال را نباید با دیگر مجموعههای در پخش مقایسه کرد و "دودکش" باید با خودش و عقبهاش مقایسه شود. مردم در میانِ این سریالهای ضعیف و شرایط کرونایی، ناخواسته و درمانده به سراغِ "دودکش2" میآیند. اگرچه این مجموعه همیشه به واسطه توجه به خانواده، قابل احترام بوده اما در این فصل نتوانست به موفقیت برسد.
شاید در وهله اول این سریال دیگر مثلِ گذشته جذاب و پرکشش نبود؛ در ساخت ادامه سریالها که عموماً خوب درنمیآید (به جز «نون خ» و «پایتخت») عموماً دوستان براساس همان عناصر و کلیشههای جواب داده فصلهای اول جلو میروند؛ در حالی که ادامه سریال باید مستقل باشد و در عین حفظ کاراکترها با ویژگیهای ثابتشان، سریال باید دارای ویژگیهای جدیدی هم باشد. باید کار تازه جلوه کند و وقتی تماشا میکنیم احساس کنیم چیز نویی میبینیم. در حالیکه این اتفاق در «دودکش2» نیفتاد و پرداخت شخصیتها خصوصاً دچار عقبرفت شد. حتی محمدحسین لطیفی برای ساخت فصل بعدی دودکش، نامِ این مجموعه را به "پادری" تغییر داد؛ این نقطه قابل تأملی است.
بحث حلال و حرام و توجه به فضای خانواده همیشه در این سریال قابل اهمیت بوده، همچنان که میتوان این اتفاق را در فعالیتهای نصرت در فصل اول و پادری به خوبی دید. خطر اقتصادی جدی در جامعه ما را گوشزد میکرد اما در این فصل بحث فضای مجازی و فالوور و این داستانها بود که همه از آن آگاهی داشتند. هلدینگ را هرکسی نمیشناخت اما فضای مجازی را همه آدمها میدانند. اگر سریال در همان فضا روایت میشد و در این زمینه در دل داستان درباره این مجموعه اقتصادی افشاگری میکرد، کار ارتقاء پیدا میکرد.
در نهایت باید گفت اگر سریال "دودکش2" پرداخت بهتر و مستمری در ساخت کاراکترها داشته باشد میتواند برای شخصیتهایش یک شناسنامه دائمی درست کرده تا در سریهای بعدی از این شناسنامه برای پرداخت بهتر اثر بهره ببرد. همچنین لازم است اصول روایی و داستانی را در پیرنگ اصلی به گونهای رعایت کند تا خرده روایتها امکان تغییر اساسی در روایت را نداشته باشند. این جزئیات میتواند امکان استمرار این سریسازیها را بیشتر کرده و کمدی را برای بیان مفهوم به خدمت بگیرد.
این سؤال همیشه مطرح است که سریالهای ادامهدار که در فصلی نزول پیدا میکنند، در فصلهای آتی ارتقاء پیدا کرده و بار دیگر پرمخاطب شوند؟ پاسخِ آن مشخص است که اگر داستان پیدا کنند بله، درست میشود. اول باید داستان پیدا کنند و بعد داستان را سوار فضا و شخصیتهای قبلی کنند؛ نه اینکه بگویند ما این شخصیتها و فضاها را داریم و همینطور پیش بروند و بسازند.
کمدیسازان کشور بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که مفهوم طنز تنها برای کمک به انتقال مفهوم است و به خودی خود، مقصود تلقی نمیشود. البته محمدحسین لطیفی با ساخت آثار سینمایی طنزی چون «به وقت خماری» اثبات کرده است که توانایی استفاده استعاری از طنز را برای انتقال مفهوم دارد و همین نگاه در «دودکش1» قابل پیگیری بود. البته قصد مقایسه دو مجموعه را نداریم اما بههر حال در ضمیر ناخودگاه مخاطب این قیاس شکل میگیرد و شاید اندکی با سری اول این مجموعه موافقتر باشد.
چرا سریال جدید شبکه یک به سرعت در سایه جنجال جای گرفت؟«باشه آهنگر» سریال تاریخی میسازدگفتوگو با رضا فیاضی به بهانه بازپخش سریال "روزگار قریب" / جای مفاخر در سریالهای تلویزیون خالی است/ مطالعه را به تماشای تلویزیون ترجیح میدهمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: رسانه ملی شبکه یک سریال رسانه ملی شبکه یک سریال نگار عابدی سریال ها شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۳۵۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهرههای جدید
علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی درباره سریال جدید خود با نام «بدل» که با پایان مجموعه «هفت سر اژدها» از این شبکه پخش می شود به خبرنگار مهر بیان کرد: قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رخ می دهد و درباره خانواده عطاران است؛ شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی می کند که نسل اندر نسل عطار هستند. پریسا مقتدی نقش همسرش را بازی می کند و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران دارد.
وی درباره عرفان آصفی که بیشتر در تئاتر فعالیت داشته است توضیح داد: رضا عطاران که تحصیلات مرتبط با هوا و فضا در خارج از کشور دارد پس از پنج سال به ایران باز می گردد. نقش او را عرفان آصفی بازی می کند که سال گذشته در فیلم «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری نقش اصلی را داشت و اینجا هم نقش اصلی سریال را دارد.
این نویسنده و کارگردان درباره قصه «بدل» بیان کرد: طرح این قصه را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم و کنار گذاشتم و بعد از سال ها فکر کردم الان وقت آن است که ساخته شود.
مسعودی درباره نام رضا عطاران و اینکه برای این قصه با خود عطاران گپ و گفتی داشته است یا خیر بیان کرد: به هر حال من سال هاست در مقام نویسنده کار می کنم و سال های اخیر هم کارگردانی کرده ام. عطاران هم از مدل کاری من خبر دارد و برایش سوال نبود که چرا سراغ اسم او رفته ام. اما من زنگ زدم و برای استفاده از نامش از او اجازه گرفتم.
این فیلمنامه نویس درباره کمدی های سال های اخیر که نتوانسته است مخاطب را راضی کند، بیان کرد: من همه سریال های تلویزیون را می بینم چون آثار همکاران من است و همیشه این آثار را دنبال کرده ام. مساله این است که الان چهار یا پنج پلتفرم اصلی داریم و فضای مجازی هم بسیار فعال است. فضا نسبت به ۲۰ سال پیش خیلی تغییر کرده است. گرفتاری مردم هم بیشتر شده است. آن زمان شاید ساعت ۷ شب خانه بودید اما الان آنقدر دلمشغولی ها زیاد شده است که باید تا آخر شب کار کنید.
وی درباره اینکه سریالش چقدر می تواند فضای جدیدی در میان کمدی ها داشته باشد، عنوان کرد: این سریال هم از موقعیت های کمدی و هم از کمدی کلامی برخوردار است. شخصیت ها در این سریال فانتزی نیستند. شخصیت هایی که در این سریال انتخاب کرده ام به گونه ای هستند که مردم با آنها همذات پنداری دارند و ما به ازای آنها را می بینند. پیش از این هم سال ها تلاش کرده ام که مردم با شخصیت های آثارم ارتباط بگیرند و کاراکترها و شخصیت ها را اطراف خود دیده باشند.
نویسنده «کوچه اقاقیا» اضافه کرد: نویسنده هایی مثل پیمان و محراب قاسم خانی تخصص شان در فانتزی است ولی من هرچه ساختم مابه ازای آن را در زندگی خودم دیده ام مثل «نوروز رنگی» که چند سال پیش پخش شد و «بدل» هم چنین ویژگی ای دارد. غیر از شخصیت ها، بخشی از داستان هم براساس یک واقعیت است.
مسعودی در ادامه درباره حضور بازیگران در سریال های تلویزیونی با توجه به دستمزدهای شبکه خانگی بیان کرد: الان دستمزدها در پلتفرم ها آنقدر بالا و عجیب و غریب است که بسیاری از بازیگران را نمی توانید در تلویزیون داشته باشید. با این ارقامی که آن طرف رد و بدل می شود مگر می توانید به بازیگرانی چون جواد عزتی بگویید به تلویزیون بیاید. خود من با رقم های تلویزیون رویم نمی شود به اینها که رفقایم هستند بگویم به تلویزیون بیایند.
وی در پایان درباره اینکه چرا خودش به پلتفرم ها نمی رود و کار بسازد، بیان کرد: تلویزیون مخاطب بسیار بالایی دارد من ادعایم می شود تمام ایران را گشته ام و در سراسر ایران دیده ام که هنوز تلویزیون شان روشن است. شک نکنید یک سریال تلویزیونی در شبکه سه میزان بیننده اش خیلی بیشتر از سریالی است که در شبکه نمایش خانگی درباره اش بحث می شود.
منبع: خبرگزاری مهر